
“فرهنگ علمی دانش آموز امریکن هریتیج” نوشته “جوزف پی. پیکت” برای دانش آموزان بالاتر از ۱۲ سال نوشته شده و زبان علم را به زبان ساده برای علاقمندان به علوم تجربی رمزگشایی می کند. در این فرهنگ آخرین پیشرفت های شیمی، فیزیک، زیست شناسی، زمین شناسی، اخترشناسی، بوم شناسی، و بسیاری رشته های دیگر گنجانده شده است. تعریف ها به زبانی ساده و روشن ارائه شده اند و حتی دانش آموزانی که تازه مطالعه ی علوم را شروع کرده اند می توانند آن ها را بفهمند و از آن ها استفاده کنند.
درک علوم پایه به معنای درک واژگان آن است. هر حوزه از علم با گروهی مهم از مفاهیم و مقولههایی متمایز میشود که دانشوران برای ترسیم راههایی برای نگریستن به آنچه در جهان طبیعی رخ میدهد و تببین آن رویدادها به کار میبرند. «فرهنگ علمی دانشآموزان» برای کمک به درک این مفاهیم و مقولهها، از طریق درک زبان توصیف آنها تدوین شده است. در این فرهنگ معنای اصطلاحات علمی به شیوهای توضیح داده میشود که حتی دانشآموزان مبتدی نیز بتوانند از آن استفاده کنند، و در عین حال خواننده را تشویق میکند که واژگان پیچیدهتری را فرا بگیرد.
بیش از یک صد اصطلاح مهم علمی، مانند big bang (مه بانگ)، DNA (دی.اِن.اِی)، و plate tectonics (تکنوتیک صفحهای) را یادداشتی با عنوان آیا میدانستید؟ همراهی میکند که شامل توضیحات عمقی در مورد پدیدههای علمی گوناگونی است که جهان ما را به چنین مکان جالب و مسحورکنندهای تبدیل کردهاند.

این فرهنگ شامل انواع دیگری از یادداشتهای توضیحی نیز هست. در زبان روزمره غالبا با بیدقتی از اصطلاحات علمی استفاده میکنیم، و به دقت مورد نظر دانشوران بیتوجهیم. در این فرهنگ، یادداشتهایی با عنوان کاربرد واژه بسیاری از این اصطلاحات را همراهی میکند تا این تفاوتها را توضیح دهد.
یادداشتهایی که با عنوان تاریخچه واژه ارائه شدهاند، درباره منشا و تاریخ غالبا شگفتآور اصطلاحات علمی اطلاعاتی ارائه میدهند.
از آنجا که آموزش تنها راه کلام نیست، و تصویر نیز در آموزش نقش مهمی دارد، در این فرهنگ بیش از 425 تصویر و ترسیم رنگی، تعریفها را تکمیل میکند. این تصاویر، همراه با شرحی که گاه زیر آنها آمده است، ایدهها و ساختارهای پیچیده را چنان زنده و روشن میسازند که گاهی از عهده تعریف به تنهایی برنمیآید. این فرهنگ شامل صفحههای کامل رنگی و مصوری با عنوان نگاهی دقیقتر، همچنین چندین جدول و نمودار، نیز هست.
معنای اقدام ما
موسسه افق اندیشه سینا همزمان با شروع سال تحصیلی، آغاز به توزیع کتاب «فرهنگ علمی دانشآموز» در بین دانشآموزان پایه دهم متوسطه دوم نمود. عدم شناخت مفاهیم، مقولات و اصطلاحات علمی مرتبط با علوم پایه از مشهودترین نقاط ضعف دانشآموزانی است که حتی دوره متوسطه دوم را طی کرده و وارد دانشگاه میشوند. همچنین توزیع این کتاب در بین دانشآموزان پایه دهم با این هدف صورت گرفت که به همراه تکمیل نمودن فرایند تحصیل در مقطع متوسطه دوم به همان نسبت کاربردهای استفاده از این کتاب برای این دانشآموزان بیشتر و بیشتر شود. همچنین با توجه به محیط کمتر شهری و وجود فرصتهای مشاهده در فضای طبیعی و باز به نظر میرسد این کتاب بتواند به تدریج چشماندازی اولیه را برای افزایش مهارت مشاهده در دانشآموزان به وجود آورد.



