معرفی کتاب – “فرهنگ علمی دانش‌آموز” امریکن هریتیج نوشته جوزف پی. پیکت

“فرهنگ علمی دانش آموز امریکن هریتیج” نوشته “جوزف پی. پیکت” برای دانش آموزان بالاتر از ۱۲ سال نوشته شده و زبان علم را به زبان ساده برای علاقمندان به علوم تجربی رمزگشایی می کند. در این فرهنگ آخرین پیشرفت های شیمی، فیزیک، زیست شناسی، زمین شناسی، اخترشناسی، بوم شناسی، و بسیاری رشته های دیگر گنجانده شده است. تعریف ها به زبانی ساده و روشن ارائه شده اند و حتی دانش آموزانی که تازه مطالعه ی علوم را شروع کرده اند می توانند آن ها را بفهمند و از آن ها استفاده کنند.

درک علوم پایه به معنای درک واژگان آن است. هر حوزه از علم با گروهی مهم از مفاهیم و مقوله­‌هایی متمایز می‌شود که دانشوران برای ترسیم راه­‌هایی برای نگریستن به آن‌چه در جهان طبیعی رخ می­دهد و تببین آن رویدادها به کار می‌برند. «فرهنگ علمی دانش‌‌آموزان» برای کمک به درک این مفاهیم و مقوله‌ها، از طریق درک زبان توصیف آن­ها تدوین شده است. در این فرهنگ معنای اصطلاحات علمی به شیوه‌ای توضیح داده می­‌شود که حتی دانش‌آموزان مبتدی نیز بتوانند از آن استفاده کنند، و در عین حال خواننده را تشویق می‌کند که واژگان پیچیده‌تری را فرا بگیرد.

بیش از یک صد اصطلاح مهم علمی، مانند big bang  (مه بانگ)، DNA (دی.اِن.اِی)، و plate tectonics (تکنوتیک صفحه­‎ای) را یادداشتی با عنوان آیا می‌دانستید؟ همراهی می‌کند که شامل توضیحات عمقی در مورد پدیده‌های علمی گوناگونی است که جهان ما را به چنین مکان جالب و مسحورکننده‌ای تبدیل کرده‌اند.

این فرهنگ شامل انواع دیگری از یادداشت‌های توضیحی نیز هست. در زبان روزمره غالبا با بی‌دقتی از اصطلاحات علمی استفاده می‌کنیم، و به دقت مورد نظر دانشوران بی‌توجهیم. در این فرهنگ، یادداشت‌هایی با عنوان کاربرد واژه بسیاری از این اصطلاحات را همراهی می­‌کند تا این تفاوت‌ها را توضیح دهد.

یادداشت‌هایی که با عنوان تاریخچه واژه ارائه شده‌اند، درباره منشا و تاریخ غالبا شگفت‌آور اصطلاحات علمی اطلاعاتی ارائه می‌دهند.

از آن­جا که آموزش تنها راه کلام نیست، و تصویر نیز در آموزش نقش مهمی دارد، در این فرهنگ بیش از 425 تصویر و ترسیم رنگی، تعریف‌ها را تکمیل می‌کند. این تصاویر، همراه با شرحی که گاه زیر آن‌ها آمده است، ایده­‌ها و ساختارهای پیچیده را چنان زنده و روشن می‌سازند که گاهی از عهده تعریف به تنهایی برنمی‌آید. این فرهنگ شامل صفحه‌های کامل رنگی و مصوری با عنوان نگاهی دقیق‌تر، همچنین چندین جدول و نمودار، نیز هست.

معنای اقدام ما

موسسه افق اندیشه سینا همزمان با شروع سال تحصیلی، آغاز به توزیع کتاب «فرهنگ علمی دانش‌­آموز» در بین دانش‌آموزان پایه دهم متوسطه دوم نمود. عدم شناخت مفاهیم، مقولات و اصطلاحات علمی مرتبط با علوم پایه از مشهودترین نقاط ضعف دانش­‌آموزانی است که حتی دوره متوسطه دوم را طی کرده و وارد دانشگاه می­‌شوند. همچنین توزیع این کتاب در بین دانش‌­آموزان پایه دهم با این هدف صورت گرفت که به همراه تکمیل نمودن فرایند تحصیل در مقطع متوسطه دوم به همان نسبت کاربردهای استفاده از این کتاب برای این دانش‌آموزان بیشتر و بیشتر شود. همچنین با توجه به محیط کمتر شهری و وجود فرصت­های مشاهده در فضای طبیعی و باز به نظر می‌­رسد این کتاب بتواند به تدریج چشم‌اندازی اولیه را برای افزایش مهارت مشاهده در دانش­‌‌آموزان به وجود آورد.

اشتراک گذاری
فهرست